lørdag den 29. februar 2020

Planer - Del 2 - Blomster

Jeg har vilde planer med at ommøblere min have hen mod mere blomster- og krydderhave og væk fra de mere eller mindre mislykkede grøntsagsforsøg. Det er lige dele skuffelse over elendige bønner, porrer så tynde som græs, ærter der bliver spist af alle andre end os, blommetræer med to modne blommer om året… og så trækker sæbe- og salve- og kryddersaltefabrikation mod urter og blomster.
Og så vil jeg gerne sørge for mere »guf« til "mine" vilde bier…

Lægestokrose: Pas på den lille nye selvsåede. Jeg ville gerne forsøge at fremstille ægte altheabolcher. Der skal man bruge et udtræk af roden.

Morgenfruer: Der er efterhånden en veletableret bestand, men mine nyindslæbte mørke må meget gerne spire og blive til flere. Anvendelse: Sæbe, salve, kryddersalte.

Moskat-katost: De kommer senere end jeg tror, og er derfor i fare for at blive luget væk. Prøv at så nogle et sikkert sted. Anvendelse: Kryddersalte (blå farvve, krydret smag).

Tropæolum: Helst røde og tofarvede. Gad vide om de sår sig selv igen. Anvendelse: Kryddersalte (Rødlig farve, stærk smag).

Stokroser: de er smukke, husk at udrydde de lyserøde, så de bliver mørkere år for år. Anvendelse: Farvning af uld.

Akelejer: Ligesom stokroser skal de uskønne fimesede ryddes vær med hård hånd. Der er fantastisk at se variationen år for år. Anvendelse: En fryd for øjet.

Gyldenris: Det er dværgudgaven jeg har. De skal flyttes længere frem i bedet, så man kan se dem. Anvendelse: Garnfarvning, skønhed.

Bukkar: De spirer aldrig - hent dem i skoven. Anvendelse: Sæbe.

Nigella: Smukke blomster, velsmagende frø. Jeg sår fra krydderurteposen.

Matrem: Pas på de nysopkomne. De skal ikke forsvinde igen.

Hør: Smukke blomster. Sås i hvert fald fra »spiseposen« de spirer fint. Prøv spindehør.

Kornblomster: de er bare smukke, mon der vil lykkes i år.

Erantis: Spred flere frø alle vegne under buskene. Anvendelse: Forårsfryd og pollenkilde til bierne.

Det var så alle de blomster, der også skulle bruges til andet end at se på. Så kommer vi til pynte-afdelingen.

Vintergækker: Del flere tuer i år efter afblomstring. Anvendelse: Forårs-bunddække-kludetæppe. Ren nydelse.

Tulipaner: Husk at nyde de mange forskellige i år.

Stjernehyacint: Nyd duften. De dufter lakridsagtigt. Hjælp frøspredningen lidt på vej, de klumper sig noget, og må gerne brede sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar