torsdag den 10. maj 2018

Havelyst - Gaffeludplantning

Dette er endnu en af Uglemors artikler over fra Havelyst.  

     Jeg forspirer mange ting indenfor i speedlingsbakker. Det er de der sorte eller grønne bakker med tragtformede huller på rad og række.  Og jeg har altid haft svært ved at få planterne ud uden at ødelægge enten planterne eller bakkerne. Det smarteste, jeg endnu havde hittet på, var at skubbe dem ud med en blyant gennem hullet i bunden. Her forleden læste jeg så om gafler og udplantning hos Lone Landmand og Søren Sørøver – det måtte prøves.
     I dag udplantede jeg mine Skønhedsøjer - der jo gav en intens rødorange - med gaffelmetoden.
     Den er godkendt! Hvor var det let.

 Først vander man jorden, så den ikke skrider for meget og stikker en plantepind i den.


 Så tager man en gaffel ...

 ... og en bakke planter. Gaffelen stikkes ned langs kanten…


 … og planten vippes lige så elegant ud af bakken.


 Plantepinden drejes rundt og hives op ...

 ... og efterlader det flotteste hul. 
Jeg kunne godt tænke mig en bredere og kortere plantepind - det må blive en vintersyssel.

 Planten stikkes ned i hullet…


 … og trykkes fast med gaffelen. Sådan!


     Her er alle skønhedsøjerne plantet. De bliver afdækket med hvidtjørne-grene fra træet ved siden af som værn mod katte og slagregn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar